pátek 7. října 2011

PŘÍSLOVÍ - 7.kapitola


7. KAPITOLA

Jako vůl na porážku

1Dbej na mé výroky, můj synu,
příkazy mé jak poklad opatruj.
2Dbej na mé příkazy a najdeš život,
učení mé jak oko v hlavě chraň.
3Připoutej si je k prstům,
vyryj do srdce.
4Moudrosti řekni: „Buď mi sestrou!“
rozumnost nazvi svou příbuznou.
5Bude tě chránit před cizí ženou,
před svůdnicí a její řečí vábivou.

6Jednou jsem z okna svého domu
skrze mřížoví ven vyhlížel.
7Mezi prosťáčky, mládeží nezkušenou,
spatřil jsem mladíka, co zřejmě zešílel.
8Když prošel ulicí kolem jejího rohu,
k jejímu domu náhle vykročil.
9Bylo to večer, po setmění,
když přišla noc a padla tma.
10Vtom náhle žena v ústrety mu míří
v nevěstčím hávu, v srdci protřelost.
11Jak jen je bujná a jak rozpustilá,
její nohy doma stání nemají.
12Hned je na ulici, hned zas na náměstí,
za každým rohem číhá na oběť.

13Už se ho zmocnila a už ho líbá,
bez uzardění už mu povídá:
14„Pořádám hostinu z čerstvého masa,
dnes jsem obětovala, co jsem slíbila.
15To proto jsem ti naproti vyšla,
sháněla jsem tě, a už tě mám.
16Pokrývkami jsem lože obložila,
pestrými přehozy z vláken egyptských.
17Svoji ložnici jsem myrhou provoněla,
aloe je tam, skořice nechybí.
18Pojď, opijeme se milováním,
do rána kochejme se laskáním!
19Mužský dnes totiž není doma,
na cestu odjel někam daleko;
20měšec s penězi odvezl s sebou,
do konce měsíce se nevrátí!“

21Proudem těch slov jej nakonec svedla,
úlisnými rty jej zlákala.
22Jako vůl na porážku šel hned za ní,
jak jelen, když se vrhá do pasti,
23než padne skolen střelou do slabin.
Jak ptáče do osidla vletěl,
netušil, že mu jde o život!

24Proto, synové, poslyšte mne,
dávejte pozor na mé výroky.
25Na její cesty ať nevkročí tvé srdce;
po jejích stezkách se nikdy netoulej.
26Tak mnozí podlehli jejím ranám,
všech jejích obětí je bezpočet!
27Cesta do pekel vede jejím domem,
do síní smrti se prudce svažuje!


A stejně jako v 5.kapitole nás i v kapitole 7 Bůh varuje před cizí ženou (... a tím pádem i cizím mužem).
A nebere si servítky .... Jako vůl na porážku - tak Bůh přirovnává člověka, který se nechá omámit cizí ženou (nebo cizím mužem).

Ve verši 7 se píše o nezkušené mládeži, o mladíkovi, který asi zešílel. Nechal se zlákat protřelou ženou, která moc dobře věděla, jak zapůsobit na takového mladíčka, věděla, co říct, aby ho dostala tam, kam chtěla. Ale když je žena zkušená, dokáže nalákat i muže dospělého, i toho, který by tomu nikdy nevěřil ...

Znám ženu, která odlákala od rodiny muže tak, že nasadila masku nevinnosti a bezbrannosti, hrála si na strašně nešťastnou a utrápenou, a ten muž měl pocit, že jako správný chlap má povinnost tuto ženu "zachránit", pomoci jí. Pomohl jí tedy - nastěhoval ji do svého domu, nechal ji zde bydlet a jeho manželka té ženě také pomáhala, jak nejlépe dovedla. A dopadlo to tak, jak to pravděpodobně dopadnout muselo. Ta žena se nesnažila najít si nové bydlení, jakkoliv si pomoci sama, jí vyhovovala situace, v které byla, a nehodlala jí měnit. A za odměnu toho muže svedla... Rozbila rodinu, rozvrátila manželství, došlo k rozvodu a ten muž teď se svou milenkou žije na hromádce. A to všechno se dělo v křesťanské rodině ...

Minule jsem psala o tom, že moje babička byla moudrá a radila mi plno věcí. Taky mi říkávala, ať si nikdy nezvu kamarádky, když je můj muž doma. A když budu chtít nějaké kamarádce pomoci tím, že jí poskytnu azyl, tak jen na nezbytně nutnou dobu. Moc se mi to nezdálo, ale zase uteklo pár let a já měla přímo před očima příklad, o kterém jsem psala výše. Do puntíku se vyplnilo to, co babička říkala.

Nemyslím, že člověk musí být automaticky paranoidní, že v každé ženě, která se "ochomejtne" okolo jejího muže, musí vidět potencionální svůdkyni. Ale je lepší být obezřetná a jak jsem psala v 5. kapitole pomáhat muži v jeho slabostech a ne mu to ještě ztěžovat.

Verš 25 říká muži: .... "po jejích stezkách se nikdy NETOULEJ". Takovým "touláním" dnešní doby může být i surfování po internetu. Není vůbec těžké pro teenagery ani pro dospělé muže se pár kliknutími dostat na nějaké erotické stránky. A během chvíle z toho může být závislost. Asi bychom se divili, kolik je mezi lidmi (možná i věřícími lidmi) mužů, kteří s tímhle mají obrovský problém.

A verše ze 7. kapitoly, které jsou dobré pro zapamatování?
2Dbej na mé příkazy a najdeš život,
učení mé jak oko v hlavě chraň.


Krásný den,
Pavla

Žádné komentáře: