sobota 22. října 2011

PŘÍSLOVÍ - 22.kapitola



1 Jméno je cennější než spousta peněz,
nad stříbro a zlato je být oblíben.

2 Boháč a chudák mají společné jedno:
Stvořitelem obou je Hospodin.

3 Rozvážný vidí hrozbu a vyhne se jí,
prosťáčci však jdou dál, až na to doplatí.

4 Výsledkem pokory a úcty k Hospodinu
je bohatství, sláva a život.

5 Trnitá a zrádná je cesta zvráceného,
komu je život drahý, drží se daleko.

6 Zasvěcuj dítě do jeho cesty –
nesejde z ní, ani když zestárne.

7 Boháč panuje nad chudáky,
dlužník je věřitelovým otrokem.

8 Kdo seje bezpráví, sklidí neštěstí;
jeho hrůzovláda pomine.

9 Požehaný je ten, kdo je štědrý;
i o chleba se dělí s chudákem.

10 Vyžeň drzouna a zmizí rozepře –
konec hádek i urážek!

11 Kdo z čistého srdce miluje,
kdo má ušlechtilost na svých rtech,
bude mít krále za přítele.

12 Hospodin střeží vědění,
úmysly podvodníků ale překazí.

13 „Venku je lev!“ říká lenoch.
„Na ulici přijdu o život!“

14 Ústa svůdkyně jsou bezedná jáma,
kdo hněvá Hospodina, do ní se propadne.

15 Nerozumnost vězí v srdci dítěte,
trestající metla ji však vyžene.

16 Kdo drtí chudé, aby se obohatil,
a dává bohatým, skončí v chudobě.


SLOVA MUDRCŮ
17 Nakloň své ucho a slova mudrců slyš,
své srdce věnuj mému vědění.
18 Příhodné bude, když zachováš je v nitru,
budou-li pohotově vždy na tvých rtech.
19 Dnes právě tebe mám v úmyslu učit,
abys na Hospodina pevně spoléhal.
20 Třicatero rad jsem pro tebe sepsal –
je v nich poučení a vědění,
21 abys poznal výroky spolehlivé pravdy
a předával ji těm, kdo na ni čekají:

22 Neodírej chudáka – je přece chudák;
u soudu neutlačuj ubohé.
23 Sám Hospodin se jejich pře ujme
a vydře duši těm, kdo vydírají je!

24 Neměj za přítele vznětlivého muže,
se vzteklým člověkem se nespolčuj,
25 jinak se přiučíš jeho zvykům,
do pasti uvrhneš duši svou.

26 Nepatři k těm, kdo se upisují,
nezaručuj se za půjčky.
27 Proč bys měl přijít i o vlastní lůžko,
až nebudeš mít čím zaplatit?

28 Neposunuj dávné mezníky,
které tví otcové vztyčili.

29 Hleď – kdo je mistrem svého díla,
v královských službách octne se;
nepatrným lidem sloužit nebude.

Tak v dnešní kapitole jsem našla podtrhnutý verš 6 "Zasvěcuj dítě do jeho cesty - nesejde z ní, ani když zestárne."

Myslím, že si každý uvědomujeme, jak důležité je své děti učit a vychovávat. Tak jako se dítě v dětství učí co je dobré i špatné, tak pak bude v dospělosti i jednat. Když budeme v dítěti pěstovat vztah s Bohem, máme větší pravděpodobnost, že i v dospělosti bude chtít naše dítě s Bohem spojit svůj život. Musíme si proto dát veliký pozor, jaký příklad svým dětem ukazujeme. Pokud se naše jednání a chování mění podle nálady, lenosti či preferencí, může to mít na naše děti poměrně negativní vliv.

Jednou jsme byli v jedné rodině na obědě. Honza byl požádán, aby vedl před jídlem modlitbu. Musím říct, že mě zarazilo, že se před tím nevypnulo rádio a tudíž jsem se na modlitbu nemohla ani moc soustředit. Říkala jsem si, že u nás doma je to první věc co uděláme, ztišíme vše, co by nás mohlo rušit. Děláme to už automaticky, ani mi to nepřijde a teď najednou to byla jak rána do hlavy...říkala jsem si, jak se mohou v takovém prostředí pomodlit. No a pak jsem mluvila s chlapcem z té rodiny a ten mi přiznal, že se moc před jídlem sami nemodlí. To mnohé vysvětlilo.

Ale jaký příklad to pro ně je? Akorát ten, že Bůh není tak důležitý, aby stálo za to, vypnout hluk a připravit svou mysl na rozhovor s naším Stvořitelem. Můžeme říct, že je to jen drobnost, ale kdo ví, kam to povede dál? Zůstane jen u toho? Pokud máme zájem o Boha, měli bychom vytrvat ve všem, co pro Boha můžeme dělat. To znamená, že i každá modlitba před jídlem je vítaná a Bohu milá. Když se ale rozhodneme něco vynechat, co nás udrží před tím, abychom příště nevynechali ještě něco jiného? Třeba čtení Bible, studium s ostatními či rovnou bohoslužbu? Každá naše úleva je vstupním lístkem pro hřích, pro Satana.

A dnes zmíním ještě jeden verš: 24-25 "Neměj za přítele vznětlivého muže, se vzteklým člověkem se nespolčuj, jinak se přiučíš jeho zvykům, do pasti uvrhneš duši svou."

Trošku to souvisí i s veršem, který jsem tu předtím probírala. Já sama na sobě vidím, jak mě ostatní lidé mohou svým způsobem ovlivnit. Pokud jsem v příjemném prostředí, mezi lidmi, kteří se k sobě moc hezky chovají, nečiní mi žádný problém, abych se tak chovala taky. Ale jednou jsem strávila víc času mezi dvojicí, která se k sobě chovala vztekleji a pak se mi jednou stalo, že jsem se na Honzu nechtěně "utrhla". Samotnou mě překvapilo, jak moc jsem byla v tu chvíli ovlivněna prostředím. Dost mě to pak mrzelo. A teď si představte, že se v takovém prostředí pohybujete delší dobu, dovedete se udržet a nenechat se ovlivnit? Co třeba vaše děti? Když budou vyrůstat v prostředí hádek a zloby, vyrostou z nich vyrovnané klidné osoby, kterým bude hašteřivost a zlost cizí?

A tak se opět dostáváme k tomu, že Bůh ví, co je pro nás dobré a abychom to snáze našli a poznali, dal nám to zapsat do Bible. Máme tu vše, co potřebujeme - jen začít číst a nechat tím ovlivnit svůj život.

Hezký den,
Monika

Žádné komentáře: