pondělí 10. října 2011

PŘÍSLOVÍ - 10.kapitola



10.KAPITOLA

Šalomounova přísloví
1 Zde jsou přísloví Šalomounova:

Moudrý syn dělá otci radost,
tupec přivádí matku k zoufalství.

2 Nekalé poklady člověku neprospějí,
poctivost zachraňuje před smrtí.

3 Hospodin nenechá poctivého lačnět,
rozmary darebáků ale zavrhne.

4 Líné dlaně přivedou na mizinu,
pilné ruce přinášejí bohatství.

5 Kdo v létě sklízí, je syn zdárný,
kdo prospí žně, je syn k ostudě.

6 Na poctivého se snáší požehnání,
v ústech darebáků se skrývá násilí.

7 Na poctivého se vzpomíná s požehnáním,
jméno darebáků ale zavání.

8 Moudré srdce přijímá přikázání,
žvanivý hlupák špatně dopadne.

9 Kdo žije poctivě, v bezpečí žít bude,
kdo pokřivil svou cestu, bude odhalen.

10 Kdo mhouří oko, způsobí potíž,
kdo otevřeně kárá, pokoj přinese.

11 Pramenem života jsou ústa spravedlivých,
v ústech darebáků se skrývá násilí.

12 Nenávist vyvolává neshody,
láska všechny viny zahalí.

13 Ve rtech rozvážného nalezneš moudrost,
na záda nerozumného patří hůl.

14 Moudří své vědění dobře střeží,
ústa hlupáka přitahují záhubu.

15 Majetek bohatého je jeho pevnou tvrzí,
nouze chudých je jejich záhubou.

16 Výdělek poctivého prospívá životu,
darebákův zisk vede ke hříchu.

17 Kdo se drží poučení, míří k životu,
zabloudí ale, kdo nedbá na domluvu.

18 Kdo skrývá nenávist, je lhář,
kdo šíří pomluvy, je hňup.

19 Záplava slov se bez hříchu neobejde,
rozumný drží svůj jazyk na uzdě.

20 Jazyk spravedlivého je ryzí stříbro,
srdce ničemů za nic nestojí.

21 Rty spravedlivého nasytí mnohé,
hňupové zemřou na vlastní ztřeštěnost.

22 Hospodinovo požehnání obohacuje
bez veškerého trápení.

23 Tupec má potěšení ve zvrhlosti,
rozumný zase v moudrosti.

24 Obavy darebáků se uskuteční,
touhy spravedlivých se naplní.

25 Když přejde vichr, je s darebákem konec,
spravedliví však mají věčné základy.

26 Jak ocet v zubech, jako oči plné kouře,
takový je lajdák pro nadřízené své.

27 Úcta k Hospodinu prodlužuje život,
roky darebáků však budou zkráceny.

28 Doufání spravedlivých končí radostí,
naděje darebáků se vniveč obrátí.

29 Hospodinova cesta je oporou poctivého,
pro bídáky je ale záhubou.

30 Spravedlivý nebude navěky sražen,
ničemové však na zemi věčně nebudou.

31 Ústa spravedlivého plodí moudrost,
proradný jazyk bude vyříznut.

32 Rty spravedlivého znají, co se sluší,
ústa darebáků však jen zvrácenost.

Jestli jsem to dobře počítala, tak v této kapitole je 11 veršů, které se týkají toho, co a jak říkáme. Já jako žena ( i když i mezi muži znám taky takové) se přiznávám, že s mluvením problém opravdu mám. Abych se trošku popsala - když jsem mezi cizími lidmi, tak většinou mlčím a držím se stranou. Ale jakmile jsem mezi lidmi, které znám, mám ráda....pusa mi jede, až toho někdy lituju. A nejhorší jsou situace, kdy jsem v kolektivu, kde zábava vázne a já pak mám pocit, že bych měla něco říct....PROČ??? říkám si pak vždycky :-)

Řekla bych, že my ženy jsme opravdu více mluvné než muži. Pak tu je ale kamarádčin manžel, který když začne mluvit, tak se my už nedostaneme ke slovu. Opravdu. Nikdy bych nevěřila, že někdo takový je, ale je. No a v tom okamžiku mi nastavuje zrcadlo. Vidím se najednou na té druhé straně a říkám si, to jsem taky tak ukecaná? To taky nikoho nepustím ke slovu?

Ale co bych řekla, že je opravdu problém, to je obsah toho, co řekneme. Můžeme být upovídaní, ale naše slova mohou něco znamenat. Můžeme být výřeční a zvěstovat u toho Boha. Můžeme lidi nadchnout naší touhou poznávat více Ježíše. A nebo také můžeme tlachat, pomlouvat, urážet...... V této kapitole je tolik o zrádném jazyku, ústech darebáků, žvanivým hlupákovi. Asi si člověk automaticky řekne, že když někoho nezabije, neokrade a popřípadě není nevěrný, tak vše ostatní už jsou jen takové malé hříšky, které ani nestojí za řeč. Ale ne, před Bohem není malý a velký hřích. Je to prostě HŘÍCH. A sám nám zde ukazuje, že i to, co říkáme může být velkým problémem. Pro mě je v této kapitole výstižným veršem tento:

Záplava slov se bez hříchu neobejde, rozumný drží svůj jazyk na uzdě.
Přísloví 10:19

Protože v něm vidím svůj velký problém. A proto si ho teď zvýrazním v Bibli, napíšu na lísteček a budu ho mít někde na očích, abych příště nezapomněla......

Žádné komentáře: