pátek 29. listopadu 2013

Ježíšek, Santa nebo Vánoční skřítek?

Dokud jsme neměli děti, bylo to v tomto ohledu jednodušší. Znalí pravdy jsme neočekávali novorozené miminko ani postaršího břichatého a vousatého chlápka, kteří by nám donesli dárky, pokud jsme tedy přes rok moc nezlobili :-) Ale teď je to přece jenom jiné a my se museli zamyslet, jak celý koncept Vánoc uchopit.


Naštěstí v našich končinách je Santa pořád jen fiktivní postavička. Horší je to s postavou "Ježíška", který dárky stále nosí. Jelikož jsem vyrůstala v nevěřící rodině, žádný problém jsem v tom neviděla. Postava Ježíška byla zcela bez nějaké náboženské představy. Prostě nějaký tajný človíček přinesl dárky pod stromeček a bylo vyřešeno.....

Naše rodina je ale věřící a nechceme děti vést k něčemu tak zavádějícímu.

Na jednom blogu jsem si přečetla rozhodnutí jedné americké rodiny, která nechtěla podporovat příběh o Santovi a pak dostali otázku, jakým způsobem tedy vychovávají děti, když jim nemohou pohrozit, že když děti budou zlobit, tak nedostanou od Santy dárky.......................... :-D Přiznám se, že když jsem to četla, musela jsem se smát. Opravdu je tu někdo, kdo vychovává děti tímto způsobem? Tím myslím, že děti můžou skoro celý rok zlobit a pak se přiblíží konec roku a najednou je tu pohrůžka Santou (případně Ježíškem) a musí "sekat dobrotu" protože jinak se pod stromečkem nic neobjeví? Protože pochybuji, že se Santou hrozí někdy uprostřed slunečného léta nebo hned na jaře, kdy je do Vánoc skutečně daleko...

Když jsem si na internetu zadala Vánoce, našlo mi to odkaz na Wikipedii, kde se dá najít zajímavý rozbor Vánoc. Vánoce jsou považovány jako obecně křesťanská tradice - oslava narození Ježíše Krista.  Datum 25.12. jako den Ježíšova narození je poprvé dosvědčen oslavou v Římě kolem roku 336, ale všeobecně se Vánoce slaví až tak od 7.století. V Česku se pak nějakým omylem považuje za vrchol oslav již předvečer oslav, tedy 24.12. Oslavy zahrnují například i Advent, vánoční stromeček, vánoční dárky nebo cukroví a přitom některé z těchto tradic pocházejí z předkřesťanských dob a souvisí s oslavou zimního slunovratu - tzv.Saturnálie.

Dále pak na internetu najdete články, kde se popírá spojitost mezi Vánoci a Saturnáliemi a nebo naopak bujně podporuje. Co si z toho pak máme vybrat? Na jedněch stránkách jsem našla odpověď, která mně ujistila, jak si to vyložit. Samotná Bible nespecifikuje datum narození Ježíše Krista. Můžeme se dohadovat a složitě propočítávat náznaky, ale pokud by Bůh chtěl, abychom přesné datum znali, bude tam. Jasně a přehledně zapsáno. A proto bych byla trošku opatrná, pokud mi chce někdo z lidí diktovat něco, co Bůh neuvádí.

Já osobně nemám problém s tím, abych o Vánocích slavila Ježíše. Ale ne proto, že jsou Vánoce. Ježíše bychom měli oslavovat každý den a co je důležitější, máme vzpomínat i na jeho smrt, která nás může vykoupit z hříchu. A tak vím, že o Vánocích budeme o Ježíši mluvit a číst si v Bibli. Budeme na něj myslet a děkovat za vše, co nám nabízí. Ale nechce se mi podporovat myšlenku malého Ježíška, který nosí dárky.

Když si vzpomenu na své dětství, bylo to moc hezké období. To kouzlo a tajemno, které bylo spojeno s Vánoci. Ty večery u okna, kdy jsme vyhlíželi Ježíška a čekali na zazvonění zvonečku..... A protože nechceme naše děti o toto potěšení připravit, vznikl  Vánoční skřítek, který nám nosí dárky. Žádný Santa, žádné miminko - ale pořádný pohádkový skřítek, který čeká na to, až pro něj vymyslíme celý jeho příběh.

A kdo chodí k vám? :-)

Pěkný den s Bohem,
Monika

Žádné komentáře: