středa 30. září 2015

Celou Biblí.... (1.část)

Jak už jsem v minulém článku uváděla, v poslední době  jsem přemýšlela, jak pojmout učení Terezky. Hledala jsem inspiraci a ptala se lidí kolem. Bylo a stále je pro mě těžké najít schůdnou cestu, jak vše podat malým dětem, když jsem sama nic takového nezažila, nevyzkoušela. Ale myslím, že už mám v hlavě určitou představu a osnovu, co s tím :-)

Možná to budou věci, které znáte, ale pro mě to je věc nová (tedy dejme tomu rok nová). A stále si v tom dělám jasno, uzpůsobuji to věku Terezky a připravuji si podklady i pro jakýsi "update", až bude Terezka větší.

Držím se rady kamarádky, která mi řekla, že je lepší učit děti uceleně o Bibli, než jim zpočátku vybírat jen určité příběhy, které na první pohled mezi sebou ani nemají souvislost. Tu příběh o stvoření, tu Noe, Jonáš a velryba, Daniel a lvi, Ester, Bábel, Josef, Mojžíš ... a je pravda, že jsem to tak původně zamýšlela a v Terezčině mladším věku i praktikovala.

A tak jsem se dostala k plánu, jak učit ve 3 cyklech celou Bibli. Věc je rozložená tak, že se jí můžete věnovat i několik let, jde víceméně jen o to, jak rychle se dítě bude věcem učit. Já počítám s delší variantou, abych tím Terezku nezahltila a ona si v tom krásně udělala jasno.

Základem je, že se Bible rozdělí do období. Kamarádka si některá období pro své účely spojila, já je zachovávám tak jak byla původně navržena. Ale jak říkám, můžete si je uzpůsobit dle svého.

OBDOBÍ:
 Před potopou
 Potopa
 Zmatení jazyků
 Patriarchové
 Vyvedení z Egypta
 Putování pouští
 Dobývání země
 Soudci
 Spojené království
 Rozdělené království
 Samotné Judsko
 Zajetí
 Návrat ze zajetí
 Období ticha
 Život Krista
 Raná církev
 Dopisy křesťanům

Ke každému období jsem zalaminovala příhodný obrázek, který jsem si okopírovala z dětské Bible. V původních materiálech jsem měla kartičky, které ale nebyly tak roztomilé a pro vyloženě malé děti ani pochopitelné.



První cyklus spočívá v tom, že se dítě učí jednotlivá období a je mu předložená určitá spojitost, jak a proč jdou období po sobě.

Jako příklad: V prvním období "Před potopou" se dozvíme o Stvoření, Adamovi a Evě, vyhnání z ráje a nový život mimo zahradu. Lidé se chovají čím dál hůř až Bohu dojde trpělivost a chce svět zničit. Jak? Přichází další období  "Potopa". V prvním cyklu děti moc nezahlcujeme informacemi z jednotlivých období - snažíme se je jen navést na linii, která spojuje jednotlivá období.

Na začátku studia si tedy probereme všechna období (teď už spíš nechávám Terezku, aby si kartičky sama složila chronologicky za sebou). Tak vidím, jak už si je jistá. Poté, co si kartičky tedy společně probereme, přesunu se k výkladu určitého příběhu z probíraného období. Tím už tak trošku "fušujete" do 2.cyklu, ale mně přijde, že to ničemu nevadí. Je dobré stále připomínat a ukazovat, k jakému období se téma nebo příběh vztahuje.

Stejné kartičky mám vytištěné ještě v trošku větším formátu, jsou také zalaminované a na zadní straně je suchý zip. Máme takovou nástěnku, kde je druhá část suchého zipu a Terezka na něj přichycuje kartičky a takto trénuje doma :-)

A jak dále? To zase v dalším článku, protože je toho prostě hodně :-D Kdo říkal, že studium Bible je jednoduché a rychlé? Je to "práce" na celý život :-D Ale jsem za to ráda, protože člověk nachází stále nové a nové věci, které by mu jedním přečtením Bible zůstaly schovány.

Mějte krásný den s Bohem,
Monika

Žádné komentáře: