sobota 26. listopadu 2011

VĚDA A BŮH

Nedávno bylo zjištěno, že neutrina jsou pravděpodobně rychlejší než světlo. Na rovinu přiznávám, že fyzika mi nikdy k srdci nepřirostla, a tudíž ani netuším, co to neutrina jsou. Sice jsem se snažila pochopit to, pročetla jsem plno článků a odborných informací, ale i tak jsem zůstala na začátku :-)). Prostě "cosi" by mohlo být rychlejší než světlo. Ani to ale pro mě není to nejzásadnější. Pro mě je důležité, že jsem se přes vyhledávání "pochopení" toho, o co jde, dostala k článkům, které mě zaujaly.

V jednom je psáno o tom, že přední evolucionisté neradi slyší , že bychom mohli být odpovědni svému Tvůrci. Jeden z evolucionistů a zároveň filozof Thomas Nagel řekl: "„Chci, aby ateismus byl pravdou, a fakt, že někteří nejinteligentnější a dobře informovaní lidé, které znám, jsou nábožensky věřící, je pro mne znepokojující. Nejde jen o to, že prostě nevěřím v Boha a tudíž přirozeně doufám, že žádný Bůh neexistuje! Já nechci, aby nějaký Bůh existoval; nechci vesmír, který by podle toho vypadal.“

To mě vedlo k myšlence, proč si tolik nevěřících lidí myslí, že věřit v Boha mohou jen lidé nevzdělaní, povětšinou jednodušší, dost pravděpodobně psychicky labilní a nesebevědomí, kteří nutně potřebují nějakou životní berličku. Já mám mezi věřícími lidmi plno kamarádů. Ale ani jeden neodpovídá tomuto popisu. Naopak jsou to většinou úspěšní muži a ženy - středoškolský profesor, právník, ředitel v německé firmě, který vede 250 lidí, odborník v IT, projektant, ekonomický ředitel velkého podniku, špičkový mikrobiolog ...

Nikdo z nás by asi nikdy neřekl, že Isaac Newton byl malinko jednodušší a prostší člověk. I přesto ale řekl:
"Nádherné uspořádání a harmonie vesmíru mohly vzniknout jen podle plánu všemohoucí bytosti.
To je a zůstane mým posledním poznatkem."

A stejně tak desítky dalších přírodovědců, fyziků, astronomů .... Tak alespoň několik z nich:

Genetik Robert Griffiths řekl: "Potřebuju-li nějakého ateistu na debatu, zajdu si na katedru filozofie. Katedra fyziky by mi tady moc nepomohla".

Astronom a astrofyzik Jiří Grygar řekl: "Ateista je mezi fyziky dvacátého století bílou vránou".

Biolog P.Conklin po letech studia živých organismů použil přirovnání, které se mi moc líbí: "Pravděpodobnost, že život vznikl náhodou, je srovnatelná s pravděpodobností, že dokonalý slovník je výsledkem exploze v tiskárně".

Astronom Mikuláš Koperník: "Koho by se nezmocnil obdiv vůči všemohoucímu Tvůrci, když pozoruje a zamýšlí se nad obdivuhodným pořádkem ve vesmíru, pocházejícím z Boží moudrosti"

Matematik a astronom Johanes Kepler: "Snažil jsem se hlásat lidem vznešenost Božího tvorstva, nakolik můj omezený rozum dokázal chápat neomezenou dokonalost Boha. Věnovat se astronomii znamená číst Boží myšlenky".

Karl Von Linne - přírodovědec, zakladatel moderní botaniky a původce soustavy rostlin: "Viděl jsem přecházet kolem sebe Věčného, Nekonečného a Všemohoucího Boha, a z úcty jsem padl na kolena".

F.W.Herschel - astronom a objevitel planety Uran: "Čím více se rozšiřuje pole vědy, tím více se objevuje nepopíratelných důkazů o věčné a všemohoucí Stvořitelské Moudrosti".

A.M.Ampere - elektrofyzik (objevitel elektrodynamického zákona) - "Nejpřesvědčivějším důkazem o existenci Boha je očividný soulad prostředků, které udržují pořádek ve vesmíru a živým bytostem dodávají vše, co je potřebné pro jejich organismus".

Heinrich Madler - astronom: "Opravdový badatel přírody nemůže popírat existenci Boha, protože kdo nahlédl tak hluboko do Boží dílny jako on a měl možnost obdivovat věčnou Moudrost, musí sklonit koleno před projevy nejvyššího Ducha.".

R.Mayer - lékař a fyzik (zákon o zachování energie) - "Svůj život končím s přesvědčením, které vychází z hloubky mého srdce. Pravá přírodní věda a filosofie musí vést k víře v Boha a ke křesťanskému náboženství".

T.W.Kelvin - fyzik, objevitel několika přírodních zákonů - "Všude kolem sebe nacházíme přesvědčivé důkazy o rozumu a moudré účelnosti věcí , které poukazují na to, že v celé přírodě účinkuje svobodná vůle a zároveň nás učí, že všechny živé bytosti závisí na Věčném Stvořiteli a Vládci".

Thomas Alva Edison - "Mám neobyčejnou úctu a obdiv ke každému inženýrovi, zvláště k největšimu z nich - Bohu".

Paul Sabatier - chemik, nositel Nobelovy ceny: "Přírodní vědy a náboženství mohou proti sobě stavět lidé, kteří se málo vyznají i v přírodních vědách i v teologii".

Gustav Mie - fyzik: "Musím říci, že myslící přírodovědec musí být nevyhnutelně zbožný člověk".

A nakonec citát filozofa Ralfa Walda Emersona: "Všechno co jsem viděl, mi říká, abych důvěřoval Tvůrci ve všem, co jsem ještě neviděl".

Tak to bylo jenom několik citátů lidí opravdu vzdělaných. Některé jsem doteď neznala a musela jsem se o nich něco víc dozvědět, některé známe všichni dobře. Opravdu si myslíme, že ten, kdo dostal Nobelovu cenu, je člověk jednoduchý a v myšlení prostý? Myslíme si, že Koperník byl člověkem, který potřeboval slepě následovat a který potřeboval Boha jako pomocnou berličku?

Nikdo neumí dokázat, že Bůh existuje. Nikdo také ale neumí dokázat, že Bůh neexistuje. Ale když se podíváme kolem sebe, můžeme Boha vidět. Stačí se jenom pořádně dívat.

Pavla

2 komentáře:

Anonymní řekl(a)...

Pěkný článek!

Anonymní řekl(a)...

Ne jen pěkný článek :)... Také povzbudivý a vybízející.