středa 23. září 2009

Jít s davem

Nedávno jsem šla po rušné ulici, vyhýbala se lidem a zastavila se na přechodu. Auta jezdila, já se dívala před sebe a přemýšlela si (proto se omlouvám všem, které na chodníku míjím a nepoznávám je, protože jsem myšlenkama jinde), když tu se najednou lidi rozešli a já s nimi. Až v půlce přechodu jsem si všimla, že ještě pořád svítí červené světlo.
Ano, rodiče mě učili přecházet na zelenou. Ano, v dnešní době se to tak nebere. Ale já to tak beru! Nechci být vzorem pro malé děti, aby pak také běhaly jak se jim zachce. Někdo ta pravidla přece musí dodržovat, aby fungovala. Ale co mě vyděsilo byl fakt, jak jsem se lehce nechala strhnout, že jsem se nedívala napravo ani nalevo. Takže mě to hned podnítilo k dalšímu přemýšlení. Dělám něco takového i jinde? Nechávám se strhnout ostatními i při jiných příležitostech? A musela jsem si odpovědět, že ano.

Všichni to děláme, mnohdy nevědomky. Proto je to tak nebezpečné a člověk by si na to měl dát pozor. Náš stát není zrovna moc křesťanský a když vidím, co se děje třeba v politice, kde jsou lidé reprezentující naši zemi, je mi smutno. Právě lidé kolem nás, ti které denně vidíme ať už přátele, kolegy osobně nebo známé osobnosti třeba v televizi, tak ti všichni nás ovlivňují. A pak si každý udělejme obrázek, jací jsme.

Když budu konkrétní. Můj velikánský problém je moje pusa. A bojuji s pokušením každý den. Je fajn mít v práci prima kolegy, popovídat si s nimi, zasmát se úsměvným historkám. Ale pak stačí jeden dva rýpalové, kteří začnou s pomluvami nebo ošklivými řečmi a já se najednou octnu uprostřed diskuze, která se mi nelíbí. A co teď? Je těžké nepřitakat, když s tím třeba souhlasíte, ale zároveň při tom víte, že je to špatné. A neříkat nic - jak se říká "mlčení je souhlas". A tak je pro mě každý den novou výzvou, abych to překonala a svůj jazyk ukočírovala. Někdy se daří, někdy ne. Myslím ale, že hlavní je, vědět o tom. Vědět, že je to hřích a snažit se s tím něco dělat.
Pokušení je všude kolem nás a my ho musíme znát, abychom věděli, že se mu máme bránit. A Bible nám takové informace poskytuje. Říká nám, co se Bohu nelíbí, co ho rozčiluje. Proto čtěme Bibli a hledejme rady, ony tam opravdu jsou! A pokud se chceme nechat ovlivňovat, pak hledejme ty správné lidi, kteří na nás budou mít správný vliv. Takové lidi, kteří znají Bibli a žijí podle ní. Jsem moc ráda, že takové lidi znám a mohu se s nimi často vídat - a třeba se i nechávat jimi ovlivňovat :-)))

2 komentáře:

Pavla řekl(a)...

"Kdo chodívá s moudrými, stane se moudrým, kdežto tomu, kdo se přátelí s hlupáky, se povede zle".

TAky dobrá rada! A jak je někdy těžký se jí držet!

:-))))))

Anonymní řekl(a)...

Ahoj, tady Taťána z Prahy,
docela mě zaujala ta myšlenka o tom, že se můžeme nevědomky sunout s davem. A že se nám spíše zřídka podaří se při tom přistihnout, tak jak se to podařilo tobě. Čeho se jako věřící hodně bojím, že sice budu vidět a chápat, jak jde dav s davem po široké cestě do záhuby, a že se celým srdcem budu soustředit na to, abych jim pomohla změnit směr, ale už si nebudu dávat pozor na to, že i já se můžu automaticky sunout určitým směrem, aniž bych se ujistila, že je to ta správná cesta. Jde mi hlavně o stereotyp myšlení, a opakování stejných myšlenek... O tom, že vždycky vidím sílu argumentu ve prospěch Boha, Krista, pravdivosti Bible, atd., ale neumím tak ocenit sílu protiargumentu nebo vážné námitky. Snažím se proti tomuhle mechanismu a automatismu bránit, ale vím, že mě to taky strhává. Je to pohodlnější.
Takže si držím palce a vám taky, abychom uměli (uměly) dávat pozor, kam šlapeme a proč.