pondělí 13. září 2010

Přísloví

Mojí nejoblíbenější knihou v Bibli jsou Přísloví. Když je čtu, mám občas pocit, jako bych poslouchala svojí babičku. Babička mi často radila a ještě i někdy teď, když je hodně nemocná, radí. A používá plno veršů z Přísloví, i přesto, že nikdy Bibli nečetla. A zase naopak se mi stávalo, že mě překvapilo, že jsem naše některá "moderní" přísloví objevila v Bibli, aniž bych tušila, že z Bible pochází.


Co takové běžné přísloví: "Kdo jinému jámu kopá, sám do ní padá"? Když se podíváme do Bible do Přísloví 26:27, tak tam ho najdeme. A ještě pokračuje: "... kdo valí balvan, toho zavalí".

A často užívané přísloví: "Pýcha předchází pád" najdeme v Př. 16:18. Také má pokračování, které není už tak známé: " ... a namyšlenost zkázu".


Na knize Přísloví mám moc ráda, že k jednotlivým otázkám nebo problémům najdu jasné a logické odpovědi a návody. Není v nich nic tajemného, nic, s čím bych si musela lámat hlavu. Jasně a jednoznačně verš z Přísloví uhodí hřebíček na hlavičku :-).


A tak i vy zkuste hledat "odpovědi" v knize Přísloví. Je to opravdu taková ta pravá "babičkovská" moudrost :-)).


A tady je pár mých oblíbených veršů, které si často musím připomínat:

1) "Neodpírej dobrodiní těm, kdo je potřebují, když je v tvé moci něco učinit".
(Př. 3:27)
Někdy se mi stane, že mám pocit, že je toho na mě už tolik, že ze sebe
radši udělám "hluchou-slepou", a pak mě to hodně dlouho mrzí a honí se mi
to hlavou, že jsem klidně mohla pomoci. Uvědomím si totiž, že Bůh nikomu
nenaloží tolik, aby to už nemohl unést. Škoda, že si na to vzpomenu pozdě
:-)))

2) Jdi za mravencem, pecivále, pozoruj ho a zmoudříš hned!" (Př 6:6)
Tohle ani snad nemusím komentovat ... S tím asi bojujeme občas každý ...

3) "Záplava slov se bez hříchu neobejde, rozumný drží svůj jazyk na uzdě" (Př 10:19)
Tak tohle je pro mě velký boj. Ráda mluvím, hodně mluvím, občas nejsem
k zastavení a pokušení trochu si "podrbat" je na světě. Zato pro mého manžela
by tenhle verš asi vůbec nemusel existovat - záplava slov, co to je??? :-)))


4) "Někdo rozdává - a ještě bohatne, jiný škudlí až běda - k vlastní chudobě!" (Př 11:24)
Nemyslím, že bych snad měla problém rozdávat (aspoň doufám), ale někdy nedomýšlím, a tak lehce přehlédnu, když někdo pomoc potřebuje. I to je špatně.

5) "Přítel miluje za všech okolností, bratr se rodí pro chvíle trápení" (Př 17:17)
Opravdových přátel nemám moc, ale když už je mám, jsou pro mě přesně tím, co říká tenhle verš. A já jim? Snad, doufám ...

6) "Tupec dá průchod všem svým citům, moudrý se ale drží zpět" (Př 29:11) Něco podobného jako verš z bodu 3, ale tentokrát jde místo záplavy slov o záplavu citů. A v tom jsem taky dobrá ... Takže je opravdu na čem pracovat.

Tohle bylo opravdu jenom několik veršů, které mám moc ráda, a proto, že Přísloví má 31 kapitol, určitě se tam zase příště podívám :-)).

Mějte se krásně

Pavla


2 komentáře:

Anonymní řekl(a)...

Dobrý večer, při hledání vysvětlení verše z knihy přísloví jsem náhodou narazil na vaši stránku. Zajímá mě vysvětlení verše z 28.3 kapitoly a verše z výše zmíněné knihy. V některých překladech je slovo chudák utiskuje..., a v jednom (Slovo na cestu) je boháč utiskuje...
Jak je to správně a jak tomu rozumíte?
Děkuji.
Milan Paleček

Pavla řekl(a)...

Dobrý den,

Vaše otázka není z nejjednodušších :). Díky Vám jsem se ale do toho zakousla a hledala, co by mi mohlo pomoci.

Nejdřív k překladům: Překlad "Slovo na cestu" je hodně nepřesný překlad, spíš takové převyprávění. Já vždycky srovnávám Bibli21, Český studijní překlad a Bibli kralickou. V Bibli21 je ten člověk nazván "nuzným", v Českém studijním překladu "chudý", v Bibli kralické také "chudý". I v anglických překladech se jedná o chudého člověka. Přemýšlela jsem nad tím, proč tam je chudý člověk a ne buď jakýkoliv člověk nebo člověk bohatý.

Na internetu jsem četla jeden výklad tohoto verše, který mi některé nejasnosti pomohl objasnit. To, že je někdo chudý, by nemělo být omluvou pro to, že může provádět špatné věci.
Skutečnost, že možná byl sám utlačovaný, mu nedává právo utiskovat ostatní. Ježíšovo podobenství o nemilosrdném
služebníkovi, který utlačuje toho, kdo je na tom hůř než on sám, ukazuje, že tato reakce, i když
nečekaně na straně chudých (těch, u kterých by si člověk mohl myslet, že by měli mít více pochopení pro
ostatní chudé lidi), není nic neobvyklého (Mt 18,22–35).

Přidám jen, že jsem několikrát slyšela o tom, když byl na vojně někdo šikanován, že později sám šikanoval nováčky. I když by člověk opravdu čekal, že bude vědět, jak hrozně se takový člověk musí cítit a bude stoprocentě proti takovým špatnostem. Spíš to na mě působí tak, že se takový člověk chce pomstít, že chce, aby i ostatní se cítili tak bezbranně, jako kdysi on.

Děkuji za Vaši otázku, nikdy jsem se totiž takhle důkladně nad tímto veršem nezamyslela.

Mějte se pěkně,
Pavla